پایگاه آموزش

۶ طرز تهیه دوغ گازدار خانگی و خوشمزه مرحله به مرحله

۶ طرز تهیه دوغ گازدار خانگی و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی

اگر پای یک نوشیدنی سالم در میان باشد، بدون شک دوغ در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد. این نوشیدنی نه تنها خواص زیادی برای بدن دارد، بلکه طعم دلچسب آن همراه با بسیاری از غذاهای سنتی فراموش نشدنی است. طرز تهیه دوغ گازدار خانگی دوغ در طعم‌های مختلف، فرق دارد. تهیه این نوشیدنی کار چندان سختی نیست. برای مثال شما می‌توانید به کمک آموزش اسنپ اکسپرس مگ، خودتان در خانه یک دوغ خوشمزه تهیه کنید. با ما همراه باشید تا به چند شیوه گوناگون طرز تهیه دوغ گازدار خانگی را به شما آموزش دهیم.

روش اول طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با شیر و ماست

روش اول طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با شیر و ماست

یکی از بهترین ترکیباتی که می‌توانید از آن در طرز تهیه دوغ گازدار خانگی استفاده کنید، استفاده همزمان از شیر و ماست است. شاید تعجب کنید اما در بسیاری از کارخانه‌ها برای تهیه دوغ از شیر هم استفاده می‌کنند. در آشنایی با طرز تهیه دوغ گازدار خانگی می‌توانید علاوه بر بهره مندی از یک دوغ باکیفیت، در هزینه‌های خرید این نوع نوشیدنی صرفه جویی کنید.

در ادامه به طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با شیر و ماست می‌پردازیم که البته برای تهیه آن به مواد چندانی نیاز ندارید. به عبارت ساده تر این مواد به راحتی در دسترس هستند، زیرا در اغلب موارد در تمامی خانه‌ها وجود دارند.

مواد اولیه

  • ۱ لیتر شیر محلی
  • ۴ قاشق غذاخوری ماست
  • ۱ قاشق سوپ خوری نمک
  • ۱/۲ قاشق سوپ خوری شکر
  • ۱ حبه قند بسیار کوچک

مراحل آماده سازی

  1. در اولین قدم در دنبال کردن طرز تهیه دوغ گازدار خانگی، باید شیر محلی را درون یک قابلمه مناسب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید.
  2. در گام بعدی حدود ۱ لیوان از ترکیب شیر و آب را از قابلمه بگیرید و کنار بگذارید. سپس شعله زیر ترکیب را روش کند.
  3. شما باید کمی شیر را گرم کنید، اما توجه داشته باشید که نباید شیر خیلی داغ شود یا به مرحله جوشیدن برسد. میزان گرما باید به حدی باشد که بتوانید انگشت خود را به راحتی درون آن قرار دهید.
  4. در ادامه سایر مواد اولیه از جمله قند، شکر، نمک و ماست را به شیر درون قابلمه اضافه کنید. سپس لیوان حاوی شیر و آب را نیز به آن بیفزایید.
  5. حال باید مخلوط را درون یک بطری مناسب، مثل بطری نوشابه بریزید. نکته مهم در این مرحله این است که مقداری از فضای بطری را خالی بگذارید، زیرا دوغ شما گازدار است.
  6. در انتهای بطری را به خوبی تکان دهید تا مواد موجود در آن با هم کاملاً ترکیب شوند. سپس آن را در جای گرمی قرار دهید تا آماده شود.

روش دوم طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با شیر و ماست

شما به یک روش دیگر هم می‌توانید ماست و شیر را برای طرز تهیه دوغ گازدار خانگی خوشمزه با هم ترکیب کنید. اما این شیوه به مواد اولیه کمتری نیاز دارد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر برای اولین بار قرار است یک دوغ گازدار خانگی تهیه کنید، بهتر است هر دو روش را امتحان کنید و ببینید که نتیجه کدام دستور برای شما خوشایندتر است.

مواد اولیه

  • ۲ قاشق ماست
  • ۱ لیوان شیر
  • ۲ لیوان آب
  • مقداری نمک

روش آماده سازی

  1. شیر، آب و ماست را در ظرفی مخلوط کنید. سپس به دلخواه خود کمی نمک به ترکیب بیفزایید.
  2. در ادامه مخلوط را به کمک یک قیف یا پارچ به یک بطری مناسب منتقل کنید.
  3. مانند دستور قبلی اجازه دهید کمی از سطح بطری خالی بماند. بهترین پیشنهاد پر کردن ۳/۴ کل بطری است.
  4. حال بطری را در جایی گرم مثل حیاط یا تراس قرار دهید.
  5. بین ۳ تا ۷ روز زمان برای این طرز تهیه دوغ گازدار خانگی نیاز است. اما در این زمان ۲ یا ۳ بار دوغ خود را تکان دهید تا محتویات آن با هم مخلوط شوند.
  6. در نهایت پس از مشاهده علائم آماده سازی آن مثل آب انداختن دوغ، بطری را درون یخچال قرار دهید.

طرز تهیه دوغ گاز دار خانگی نعنایی

طرز تهیه دوغ گاز دار خانگی نعنایی

شما می‌توانید از مواد اولیه گوناگون مثل پودر نعناع یا پودر کرفس خشک شده برای طعم دار کردن دوغ خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این طرز تهیه دوغ گازدار خانگی، شیر از مواد اولیه حذف شده است. در ادامه دستورالعمل آماده سازی دوغ خانگی با ماست و نعناع را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد اولیه

  • ۴ قاشق غذاخوری ماست ترش
  • ۴ لیوان آب
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۲/۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک
  • ۲ حبه کوچک قند

مراحل آماده سازی

  1. در قدم اول طرز تهیه دوغ گازدار خانگی باید ماست را به خوبی هم بزنید. سپس بعد از یکدست شدن، به مرور آب را به آن اضافه کنید و ترکیب را به خوبی هم بزنید.
  2. در این مرحله نمک، نعناع خشک و قندها را به مخلوط اضافه کنید و آن را دوباره هم بزنید.
  3. کمی بعد که احساس کردید قندها در مایع حل شدند، آن را به بطری‌های مناسب منتقل کنید.
  4. در ادامه دوغ را برای حدود ۱ هفته در جایی گرم قرار دهید. در خلال آماده و تخمیر شدن ترکیبات مورد نظر، باید بطری را روزانه تکان دهید تا مواد با هم ترکیب شوند.
  5. در نهایت پس از آماده شدن آن را درون یخچال بگذارید. اما اگر دوغ شما خیلی ترش شد، می‌توانید از کمی آب برای کاهش میزان ترشی آن استفاده کنید.

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با خمیر نان

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی با خمیر نان

شاید این طرز تهیه دوغ گازدار خانگی کمی برای شما عجیب باشد، اما امتحان کردن آن خالی از لطف نخواهد بود. برای تهیه یک دوغ گازدار خوشمزه به کمک این روش، می‌توانید از گوشه‌های خمیری نان‌های موجود در خانه استفاده کنید. به این منظور بر اساس مواد اولیه ذکر شده و مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

مواد اولیه

  • ۱ قاشق ماست
  • ۱ لیوان شیر
  • مقداری تکه خمیر نان
  • مقداری آب

مراحل آماده سازی

  1. یک بطری مناسب برای تهیه دوغ خود آماده کنید و یک سوم آن را با شیر محلی پر کنید.
  2. در ادامه باید دو سوم دیگر بطری را با آب پر کنید. البته در نظر داشته باشید که همچنان مقداری از آن خالی باشد تا در فرآیند تخمیر و بعد از باز کردن بطری دچار مشکل نشوید.
  3. حال ۳ تا ۵ تکه کوچک از خمیر نانی را که جدا کرده اید به مخلوط مورد نظر اضافه کنید. سپس ماست و در صورت تمایل خود مقداری نمک به آن اضافه کنید.
  4. بطری پر شده از مواد لازم را بسته و در گوشه ای گرم قرار دهید.
  5. زمانی که آب دوغ از ماست آن جدا شد، نوشیدنی شما آماده است. اما برای استفاده باید از قبل آن را از صافی رد کنید.
  6. در نهایت می‌توانید برای خوش عطر و طعم شدن دوغ، به آن سبزیجات خشک معطر مثل پونه اضافه کنید و آن را در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

طرز تهیه دوغ گازدار با قند و ماست

طرز تهیه دوغ گازدار با قند و ماست

برای استفاده از دیگر روش‌های تهیه دوغ گازدار خانگی می‌توانید از ترکیب ساده ماست، آب و قند استفاده کنید. برای این منظور مواد اولیه را تهیه کرده و طبق مراحل آماده سازی زیر پیش بروید.

مواد اولیه

  • ۱/۳ بطری ماست ترش
  • ۲ حبه قند
  • مقداری آب

مراحل آماده سازی

  1. در اولین گام از طرز تهیه دوغ گازدار خانگی ساده، باید ماست ترش خود را درون بطری بریزید، به طوری که حدود یک سوم آن پر شود.
  2. باقیمانده بطری را با آب پر کنید و حبه‌های قند را درون آن بیندازید. مانند دستورات قبلی، کمی جای خالی برای تخمیر دوغ خود در بطری در نظر بگیرید.
  3. در نهایت در بطری را محکم کرده و آن را در یک محیط گرم قرار دهید تا دوغ گازدار شما بین ۳ تا ۷ روز بعد آماده شود.

طرز تهیه دوغ گازدار نخودی

طرز تهیه دوغ گازدار نخودی

یکی دیگر از دستورات طرز تهیه دوغ گازدار خانگی که ممکن است تعجب شما را برانگیزد، استفاده از نخود است. به این منظور مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

مواد اولیه

  • ۱/۳ بطری ماست ترش
  • ۲ عدد نخود
  • مقدار آب

مراحل آماده سازی

  1. برای تهیه این نوع دوغ هم باید ماست را به خوبی هم بزنید تا یکدست و رقیق شود. سپس آن را درون بطری بریزید. میزان ماست باید به قدری باشد که یک سوم بطری را پر کند.
  2. در ادامه آب را تا مرز پر شدن بطری (مقداری از آن خالی باشد) روی ماست بریزید.
  3. سپس دو عدد نخود و در صورت تمایل مقداری نمک را به محتویات درون بطری اضافه کنید.
  4. در انتها سر بطری را محکم کرده و تا گازدار شدن دوغ، آن را در جایی گرم قرار دهید.

نکات مهم در طرز تهیه دوغ گازدار خانگی

  • یکی از نشانه‌های اصلی آماده شدن دوغ گازدار خانگی، آب انداختن آن است. به طوری که ماست و آب موجود در بطری از هم جدا می‌شوند.
  • تمامی دوغ‌های گازدار، طعم ترشی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید از میزان ترشی آن‌ها کم کنید، باید کمی ماست شیرین یا آب به دوغ اضافه کنید.
  • در اضافه کردن شکر و مواد قندی به دوغ دقت کنید تا روی طعم آن تأثیرات منفی نداشته باشد.
  • برای افزودن طعم به دوغ خود می‌توانید علاوه بر پونه، نعناع یا کرفس، از پودر موسیر یا پودر گل محمدی هم استفاده کنید.
  • برای گازدار شدن دوغ خود، حتماً از ماست ترش در تهیه آن استفاده کنید. اگر ماست شما شیرین است، کافی است که به میزان مناسبی از آن را بیرون از یخچال قرار دهید.
  • شیر محلی بهترین انتخاب برای تهیه دوغ گازدار است.
  • جالب است بدانید که میزان تکان دادن بطری در گازدار شدن دوغ تأثیر زیادی دارد. به عبارتی هر چقدر بیشتر بطری را تکان دهید، دوغ شما گازدارتر می‌شود.
  • ترکیب شیر و ماست برای تهیه دوغ خانگی گازدار نه تنها راحت است، بلکه میزان گاز بیشتری را هنگام تخمیر ایجاد می‌کند. پس اگر دوست دارید دوغ شما گاز بیشتری داشته باشد از این شیوه استفاده کنید. فراموش نکنید که این دوغ بسیار ترش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *