پایگاه آموزش

بیش از ۱۰ تکنیک لعاب دار کردن انواع خورش و غذا

بیش از ۱۰ تکنیک لعاب دار کردن انواع خورش و غذا

تکنیک لعاب دار کردن انواع خورش

فهرست مطالب

خورش به عنوان یکی از مهم ترین غذاهای ایرانی به حساب می‌آید. انواع خورش مانند خورش قیمه، قورمه سبزی، بادمجان و فسنجان هنگامی خوشمزه تر خواهند شد که هنگام پخت از تکنیک‌های لعاب دار کردن انواع خورش و غذا استفاده کنیم. به همین دلیل توجه به ترفندهای مختلفی که شاید از زمان مادربزرگ‌هایمان در آشپزی و تهیه خورش، سوپ، آبگوشت و آش اجرا می‌شدند، به ما در تهیه خوشمزه ترین غذاهای ایرانی کمک کنند. در این مطلب اسنپ اکسپرس مگ، به شما تکنیک‌هایی را توضیح می‌دهیم که با کمک آنها می‌توانید خورشی با لعاب کافی تهیه کنید.

مواد مورد استفاده در لعاب دار کردن انواع خورش

انواع خورش در میان ایرانیان محبوبیت بسیاری دارند. خورش قیمه سیب زمینی، خورش بادمجان، قورمه سبزی، خورش بامیه، خورش قارچ، خورش کاری و خورش فسنجان نام‌هایی هستند که برای همه ایرانیان آشنا هستند. از طرفی آبگوشت، آش رشته، آش جو و آش دوغ به همراه سوپ رشته، سوپ جو و سوپ شیر هنگامی خوشمزه تر می‌شوند که لعاب کافی داشته باشند. مواد مختلفی برای لعاب دار کردن انواع خورش و غذا استفاده می‌شوند که ماهیت هر یک در این مورد مؤثر هستند. شما از پیاز سرخ کرده، رب گوجه، جو پرک آسیا شده و کمی آرد می‌توانید استفاده کنید تا غذاهای خود از جمله خورش‌های مختلف را لعاب دار کنید.

لعاب دار کردن خورش قیمه

خورش قیمه یکی از انواع خورش است که در برنامه غذایی ایرانیان وجود دارد. هنگامی که این غذا را تهیه می‌کنید رب گوجه فرنگی را در پیاز داغ تفت می‌دهید. سپس گوشت خورشی و لپه‌ها را به آن اضافه می‌کنید و صبر می‌کنید تا مواد خورش آماده شوند. افرادی که ترش بودن غذا را مهم می‌دانند از لیمو عمانی و چاشنی‌های ترش کننده استفاده می‌کنند.

لعاب دار کردن انواع خورش مانند قیمه

در این میان افرادی که به دنبال راهی برای لعاب دار کردن انواع خورش از جمله خورش قیمه هستند، باید توجه داشته باشند که چرب شدن خورش، به لعاب دار بودن آن کمکی نمی‌‎کند. تکنیک مهم لعاب دار کردن خورش قیمه افزودن گوجه فرنگی رنده شده به خورش است. افزودن گوجه فرنگی رنده شده علاوه بر افزایش میزان لعاب غذا، می‌تواند طعم مطبوع و متفاوتی را به خورش شما بدهد.

توجه داشته باشید که افزودن لیمو عمانی تأثیری در جذب چربی اضافی غذا دارد، اما در میزان لعاب آن مؤثر نیست. بر عکس، باید مراقب بود که لیمو عمانی باعث تلخی و ایجاد طعم نامناسب در غذا نشود. این در حالی است که اگر لپه‌ها را در قابلمه ای جدا از گوشت بپزید می‌توانید به پخت بهتر آنها و لعاب دار کردن غذا کمک کنید. علاوه بر اینکه برخی افزودن عصاره قلم یا عصاره گوشت را بی تأثیر نمی‌دانند و تأکید دارند که باید خورش را در دیگ مسی تهیه کنید تا بهتر لعاب دهد و جا بیفتد.

لعاب دار کردن انواع خورش؛ خورش بادمجان

خورش بادمجان یکی از وعده‌های غذایی هفتگی ایرانیان به حساب می‌آید که همراه با گوشت مرغ و غوره نیز تهیه می‌شود. گاهی برای اینکه طعم غذا بهتر شود، قارچ به آن اضافه می‌شود. اما در حالت معمول، گوشت خورشی، بادمجان و پیاز تفت داده شده اجزای اصلی آن را می‌سازند. اگر می‌خواهید کار لعاب دار کردن انواع خورش را در مورد خورش بادمجان هم انجام دهید، بهتر است کمی گوجه فرنگی رنده شده را به رب گوجه فرنگی بیفزایید و خوب تفت دهید.

لعاب دار کردن خورش بادمجان

راهکار دیگری در میان تکنیک‌های لعاب دار کردن انواع خورش وجود دارد که در مورد خورش بادمجان اجرا می‌کنند و آن هم افزودن مقداری لپه به خورش است. شاید کمی تعجب کنید و نامعمول به نظر برسد، اما اگر خورش قیمه بادمجان تهیه یا میل کرده باشید، متوجه لعاب خورش شده اید. علت آن وجود لپه است. البته باید لپه‌ها را در طول شب خیسانده باشید که طبخ آنها به سهولت انجام شود.

شیوه لعاب دار کردن قورمه سبزی

قورمه سبزی از خورش‌های بسیار محبوب ایرانی است که بخش عمده جا افتادن آن به تازه بودن سبزی خورشی مورد استفاده در آن است. البته باید سبزی خورشی را به خوبی سرخ کرده باشید که تازگی و طعم خوب آن حس شود. اگر می‌خواهید غذای شما به خوبی لعاب داشته باشد، از قلم گوسفند یا گوساله در آن استفاده کنید. ناگفته نماند که نوع لوبیای مورد استفاده در آن بهتر است لوبیا چیتی باشد تا ظاهر نهایی خورش قورمه سبزی بهتر باشد.

گروهی از افرادی که آشپزی می‌کنند مقدار کمی جو پرک آسیاب شده به خورش اضافه می‌کنند تا لعاب آن بیشتر شود. از طرفی افزودن دو قالب کوچک یخ و شکی که به خورش وارد می‌شود، به لعاب دادن آن کمک می‌کند.

لعاب دادن به خورش فسنجان

لعاب دار کردن خورش فسنجان

خورش فسنجان به دلیل گردوی زیادی که دارد به مقدار قابل توجهی روغن می‌اندازد و اگر صبر کنید تا به خوبی جا بیفتد، لعاب دادن آن کار سختی نخواهد بود. اما رب اناری که استفاده می‌کنید، نقش مهمی در لعاب دادن این نوع خورش دارد. در حقیقت لعاب دار کردن انواع خورش با توجه به مواد اولیه آنها کمی متفاوت است. در مورد خورش فسنجان، تغییر میزان گردوی خرد شده و رب انار در لعاب دار کردن آن مؤثر هستند.

خورش کرفس و روش لعاب دار کردن آن

برای لعاب دار کردن انواع خورش از جمله خورش کرفس که در تهیه آن سبزیجات به کار گرفته می‌شود، تفت دادن کرفس و سبزیجات برای لعاب دار کردن بسیار مهم است. اما غیر از آن باید به غلظت خورش کرفس توجه داشته باشید. اگر میزان آب خورش کرفس شما زیاد باشد، لعاب آن کافی نخواهد بود.

علاوه بر تر و تازگی و غلظت کرفس مورد استفاده در خورش کرفس، رب گوجه فرنگی اضافه شده، در لعاب دار کردن آن اهمیت دارد. به این ترتیب، می‌توانید گوجه فرنگی رنده شده را با رب گوجه فرنگی ترکیب کرده و به خورش اضافه کنید. این راهکار برای لعاب دار کردن انواع خورش حاوی رب گوجه بسیار کاربردی است. البته برخی آشپزها از لواشک، رب آلو و رب انار هم در خورش کرفس استفاده می‌کنند تا علاوه بر ترش کردن طعم خورش، آن را لعاب دار کنند.

آماده کردن خورش کاری لعاب دار

خورش کاری لعاب دار

برای اینکه خورش کاری را لعاب دار کنید، روش‌های مختلفی وجود دارند. برای مثال استفاده از پوره سیب زمینی که طعمی ندارد، راهی برای لعاب دار کردن انواع خورش از جمله خورش کاری به حساب می‌آید. علاوه بر این افزودن کمی آرد ذرت به خورش کاری لعاب آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که افزودن ترکیب آرد و روغن جامد به این خورش برای لعاب دار کردن آن کاربردی است. توجه داشته باشید که استفاده از مواد باید به حدی باشد که طعم و رنگ آن تغییر نامطلوبی نداشته باشد.

خورش بامیه لعاب دار

خورش بامیه به دلیل وجود بامیه لعاب دار خواهد بود. در واقع ماهیت این غذا به گونه ای است که لعاب قابل توجهی خواهد داشت. البته این در صورتی است که میزان غلظت آن کافی باشد و از آلو خورشی به حد کافی در آن استفاده شده باشد. شما می‌توانید با افزودن پوره گوجه فرنگی به خورش همراه با رب گوجه فرنگی، لعاب غذا را به حد کافی افزایش دهید.

لعاب دار کردن انواع خورش؛ خورش مرغ و قارچ

بعضی از خانواده‌های ایرانی هنگام تهیه خوراک مرغ از قارچ نیز استفاده می‌کنند. این در حالی است که بعضی از مردم خطه شمال ایران خورش قارچ را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. بنابراین بهتر است به شیوه لعاب دار کردن انواع خورش از جمله خورش مرغ و قارچ هم بپردازیم.

برای اینکه کار لعاب دار کردن خورش مرغ و قارچ را به سهولت انجام دهید، بهتر است میزان آرد را که در دستور غذایی آن قرار دارد، کمی تغییر دهید. افزایش آرد به لعاب دار کردن این خورش کمک می‌کند. البته باید همچون تهیه سایر خورش‌ها صبور باشید و بگذارید غلظت این خورش به حد کافی برسد. اگر تصمیم به افزایش آرد ندارید، می‌توانید کمی جو پرک را آسیاب کرده و به آن اضافه کنید. بهتر است بدانید که جو پرک آسیاب شده برای لعاب دار کردن انواع خورش و غذا کاربرد دارد. اما این غذا با توجه به وجود آرد، با وجود جو پرک خوشمزه تر و با لعاب کافی خواهد شد.

لعاب دار کردن انواع آش

آش رشته یکی از انواع محبوب آش در ایران است که تهیه کردن آن با ترفندهای مختلف به درستی انجام می‌شود. لعاب دار کردن انواع خورش و غذا مانند آش رشته با راهکارهای مختلفی امکان پذیر است. مهم ترین آنها، افزودن نخود و لوبیا به غذاست. هرچند نباید فراموش کنیم که آش به دلیل وجود رشته آشی لعاب دار می‌شود. در ضمن شما باید از سبزی‌ آشی تازه استفاده کنید تا آش را به شکلی خوشمزه تر و با لعاب کافی سرو کنید.

لعاب دار کردن آبگوشت و دیزی

لعاب دار کردن آبگوشت و آش

آبگوشت و دیزی در میان غذاهای سنتی قرار دارند که خوشمزه بودن آنها به دلیل گوشت، حبوبات و سیب زمینی کافی است. شما با افزودن گندم یا جو پرک آسیاب شده می‌توانید مراحل لعاب دار کردن انواع خورش و غذا را با موفقیت اجرا کنید. البته افزودن پوره گوجه فرنگی راه دیگری برای لعاب دار کردن آبگوشت و دیزی است. کافی است میزان حبوبات این غذای سنتی را افزایش دهید و صبر کنید تا به طور کامل جا بیفتد. به این ترتیب لعاب غذا به مقدار مورد نظر می‌رسد.

راز لعاب دار کردن سوپ

سوپ به عنوان یکی از پیش غذاهایی است که لعاب دار کردن آن کار دشواری نیست. برای مثال اگر سوپ جو آماده کرده باشید، برای لعاب دار کردن آن کافی است میزان جو را افزایش دهید. هرچند افزودن کمی آرد ذرت یا جو پرک آسیاب شده می‌تواند در لعاب دار کردن این غذا مفید باشد. سوپ رشته هم با داشتن رشته سوپی کافی و جعفری خرد شده کمی بیشتر از حد معمول می‌تواند لعاب کافی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *